Answer box to coraz częściej pojawiający się element wyszukiwarce Google – zwłaszcza gdy szukamy konkretnych informacji. Ramka pytań i odpowiedzi jest również coraz bardziej promowana przez samą wyszukiwarkę ze względu na szybkość i trafność dostarczenia informacji. Jest to również nieco kontrowersyjny element budzący wiele różnego rodzaju wątpliwości. Czym zatem jest, dlaczego warto się tam znajdować z naszą stroną internetową i jak sobie pomóc w osiągnięciu tego celu? Poniżej prezentujemy przydatne podpowiedzi, które z pewnością pomogą nam osiągnąć ten cel.
Zawartość artykułu
Czym jest answer box?
Answer box to inaczej ramka pytań i odpowiedzi, która wyświetlana jest na pozycji zdrowej w wynikach wyszukiwania Google. Znajduje się ona nad organicznymi wynikami wyszukiwania, a pod wynikami płatnymi — reklamowymi. Ma ona formę kilkuzdaniowego wycinku treści, pobranego z strony internetowej prezentującego odpowiedź na konkretne pytanie zadane do wyszukiwarki Google. Ramka pytań i odpowiedzi ma udzielać informacji użytkownikom Google, aby mogli je poznać bez konieczności wchodzenia na konkretne strony internetowe. Jest to trend Google, który zakłada przyspieszanie pozyskiwania informacji oraz ich komfortowe przyswajanie. Google chce zatem pomagać jeszcze skuteczniej pozyskiwać informacje swoim użytkownikom wykorzystując te element w swojej wyszukiwarce.
Nie jest on używany automatycznie przy wszystkich wyszukiwaniach, a jedynie wtedy kiedy może zadziałać bez problemu. Najczęściej pojawia się przy konkretnych pytaniach takich jak “jak, kiedy, gdzie”. Aby znaleźć się w ramce odpowiedzi z naszą stroną internetową na pozycji zerowej w Google, możemy zoptymalizować nasze podstrony na kilka sposobów. Choć ogólnie nie ma jednego konkretnego najlepszego i pewnego sposobu na osiągnięcie tego celu, warto wykonać kilka zmian.
Sam answer box ma wygląd cienkiej ramki i jest wielkości nieco większej niż standardowy wynik wyszukiwania. W ramce tej znajduje się wycinek tekstu, opcjonalnie zdjęcie, a także nazwa strony internetowej i adres URL. Można więc powiedzieć, że ramka pytań i odpowiedzi jest rozszerzonym wynikiem wyszukiwania, w którym przedstawiono opis danego zagadnienia. Najczęściej pojawiają się one w odniesieniu w do przepisów, definicji czy w kategorii “zrób to sam”.
Dlaczego warto się w niej znajdować?
Jeśli posiadamy stronę internetową, zapewne zastanawiamy się czy warto znajdować się w takiej ramce odpowiedzi. Przede wszystkim możemy obawiać się że użytkownik nie potrzebuje przechodzić na naszą stronę internetową i pozostanie w wyszukiwarce Google. Jest to jednak mylne wrażenie, gdyż obecność w ramce odpowiedzi z naszą witryną jest bardzo korzystna.
Przede wszystkim znalezienie się z naszą witryną w answer boxie jest dodatkowym wyświetleniem naszej strony internetowej. Oznacza to, że możemy posiadać dwa wyniki z tej samej strony internetowej w TOP 10 Google pod daną frazą. Pierwszym powodem dla którego warto znajdować się w ramce odpowiedzi jest to, że możemy pozyskać klientów i ruch organiczny w dodatkowy sposób.
Użytkownicy często otrzymując pierwszą odpowiedź, przechodzą dalej do danej strony internetowej, aby poszukiwać większej ilości informacji. Nawet jeśli tego nie zrobią, będą pozytywnie oceniali naszą stronę internetową i w przyszłości przeglądając wyszukiwarkę Google będą wchodzilu na naszą witrynę.
Sama optymalizacja pod kątem answer box strony internetowej nie jest zbyt skomplikowana czy ryzykowna. Możemy więc dosyć łatwo pozyskiwać odbiorców czy klientów. Obecność w ramce odpowiedzi to również pewnego rodzaju prestiż. Jeśli nasza strona będzie wyróżniona w taki sposób przez wyszukiwarkę Google, użytkownicy będą uważali ją za lidera branżowego i witrynę, którą poleca sama wyszukiwarka. Może przełożyć się to na wiele kwestii wizerunkowych, dzięki którym będziemy odnosili wiele więcej innych korzyści.
Podsumowując zatem korzyści znajdowanie się w answear boxie, przede wszystkim powinniśmy wyróżnić możliwość pozyskiwania większej ilości odbiorców, zwiększenie zysków, prestiż, a także łatwość uzyskania tych wszystkich profitów.
Jak zwiększyć szansę na pojawienie się w answer box?
Choć nie ma jednej i konkretnej listy elementów, które musimy spełnić, aby zaczął się znajdować się w answer boxie, opinie specjalistów czy ich doświadczenie pozwalają nam określić pewne wskazówki i to o jakie elementy musimy zadbać, aby móc się znajdować w ramce odpowiedzi.
Przede wszystkim jest to wysokie pozycjonowanie strony internetowej w danej kategorii tematycznej lub pod konkretnymi hasłami. Przeważnie będziemy musieli być w TOP10 lub znajdować się w czubie organicznych wyników wyszukiwania, aby wyszukiwarka Google umieściła naszą witrynę w ramce pytań i odpowiedzi. Oznacza to ogólne optymalizowanie i pozycjonowanie strony internetowej oraz jakościowe jej prowadzenie.
Na naszej stronie internetowej powinniśmy używać długich ogonów czyli fraz typu long tail np. będącymi pełnymi pytaniami lub stwierdzeniami. Dzięki temu nasza strona ma większą szansę na pojawienie się w odpowiedzi na dokładnie taką frazę wprowadzoną w wyszukiwarce Google.
W konkretnych tekstach lub na konkretnych podstronach, warto zatem używać modułów FAQ. Jest tao moduł najczęściej zadawanych pytań i odpowiedzi, który głównie składa się z krótkich zapytań oraz treściwych odpowiedzi na daną kwestię. Jeśli budujemy treści na naszą stronę internetową, warto tworzyć krótkie akapity i śródtytuły. W nagłówkach powinniśmy używać również konkretnych pytań, a w krótkich akapitach konkretnie i zwięźle odpowiadać na te pytania. Wyszukiwarka Google najczęściej pobiera właśnie takie wycinki ze stron internetowych, a więc optymalizując nasze treści w ten sposób, mamy większą szansę na znalezienie się w answer boxie.
Przy optymalizacji treści pod kątem answer boxów, nie możemy również zapominać o zdjęciach, obrazkach i infografikach, które sprawiają, że treści te są jeszcze pełniejsze i dostarczają jeszcze większej ilości informacji. Powinny być one zoptymalizowane, a także powiązane tematycznie z treścią.