Duplicate content i thin content są dwoma bardzo negatywnymi rodzajami treści, które czasami zdarza się nam umieścić na naszej stronie internetowej – nawet całkiem nieświadomie. Są to jednak bardzo szkodliwe treści, których powinniśmy bezwzględnie unikać. W tym tekście odpowiadamy na pytanie, czym tak właściwie są, dlaczego są szkodliwe oraz jak unikać ich publikowania.
Zawartość artykułu
Czym jest duplicate content?
Duplicate content to inaczej duplikacja treści, czyli zamieszczanie plagiatu opublikowanego już w internecie. Może mieć ona zarówno charakter świadomy, jak i nieświadomy. W pierwszej opcji jest to zamieszczenie tekstów i treści, które są już opublikowane na innych stronach internetowych, profilach czy w różnych miejscach internetu. Duplikacja nieświadoma z kolei jest użyciem tych samych opisów lub części treści, które znajdują się już na innych podstronach naszego serwisu i nie są oznaczone jako wersje kanoniczne — wiodące.
Czym jest thin content?
Thin content jest niskojakościowym typem treści. Choć, co prawda nie są to plagiaty innych treści, artykuły i teksty tego typu nie prezentują praktycznie żadnych wartości merytorycznych zarówno pod kątem pozycjonowania, jak i odbiorców. Są to treści źle dobrane, nie sformatowane, zawierający błędy stylistyczne, gramatyczne i merytoryczne, a także zaprezentowane w mało czytelny sposób np. będący blokiem treści. Content tego typu nie jest również zoptymalizowany pod SEO, a także user experience i jest trudny w przyswajaniu.
Unikanie tego typu treści jest szczególnie ważne ze względu na trendy, jakie promuje wyszukiwarka Google. Kładzie ona coraz większy nacisk na content zamieszczany na naszej stronie internetowej, a także jego jakość. Jeśli zatem jest to coraz ważniejszy czynnik rankingowy, musimy dbać o niego w szczególny sposób.
Dlaczego nie można używać takich treści?
Jeśli wiemy już, czym są te dwa rodzaje treści, warto również powiedzieć, dlaczego nie wolno ich używać. Mówiąc o duplikatach, czyli plagiatach, przede wszystkim możemy narazić się na prawne konsekwencje takich działań. Treści podlegają ochronie praw autorskich, a więc możemy mieć spore problemy, jeśli opublikujemy czyjąś własność intelektualną. Będzie to również bardzo negatywne ze względu na użytkowników którzy, mogą nie chcieć korzystać z naszego serwisu i marki kradnącej content.
Jednymi z najważniejszych zagrożeń, jakie możemy jednak wyróżnić podczas duplikacji treści, są te związane z pozycjonowaniem strony internetowej. Wyszukiwarka Google pozycjonując naszą witrynę, jest niezwykle mocno przeczulona na tego typu ruchy. Posiada ona wiele algorytmów wyszukujących i wykrywających duplikaty. Następnie może karać strony nternetowe które się dopuściły takiego działania obniżeniem rankingu, a nawet wykluczeniem strony z wyników wyszukiwania.
Niskojakościowe treści nie są z kolei tak surowo zakazane jak duplikacje, ale również nie przyniosą nam żadnych większych profitów. Jeśli zatem chcemy publikować treści i przeznaczamy na to czas oraz pieniądze powinniśmy wykorzystywać potencjał naszych działań. Opublikowanie thin contentu będzie bezcelowe i stracimy jedynie przeznaczony czas na to działanie. Użytkownicy którzy zobaczą takie treści na naszej stronie internetowej, z pewnością nie będą chcieli ponownie wracać na nasz serwis. Jest to bardzo groźne, gdyż włożyliśmy zapewne sporo wysiłku w pozyskanie odbiorców na naszą stronę internetową. Thin content jest również rozpoznawany przez wyszukiwarkę Google która posiada algorytmy oznaczające takie treści. Możemy zatem zostać oznaczeni i nie będziemy tak wysoko pozycjonowani w wyszukiwarce Google przy publikowaniu jakościowego contentu.
Umieszczając nieodpowiednie treści, będziemy generowali konkretne straty finansowe.
Czas poświęcony na publikowanie treści, które nie przynoszą żadnego pozytywnego rezultatu, mija się z celem w prowadzeniu serwisu internetowego, a my przez to tracimy pieniądze, gdyż moglibyśmy wykorzystać czas oraz siły na inne działania budujące markę. Usuwanie konsekwencji publikowania takiego typu materiałów również nie jest proste ani szybkie, co również będzie powodowało konkretne wymierne straty.
Jak uniknąć treści nisko jakościowych?
Zarówno duplikacja treści, jak i publikowanie treści nisko jakościowych są bardzo ryzykownym i negatywnym działaniem. Jeśli chcemy uniknąć tego typu zagrożeń, powinniśmy skorzystać z kilku porad. Niezależnie zatem od tego, czy samodzielnie tworzymy treści, kupujemy je czy są one nam dostarczone np. przez agencję marketingową, przed opublikowaniem powinniśmy dołożyć wszelkich starań, aby treści, które wydajemy były jakościowe. Jest to bardzo ważne, gdyż w konsekwencji my jako właściciele witryn poniesiemy pełną odpowiedzialność za takie działanie, nawet jeśli będzie niezamierzone.
Aby chronić się przed tego typu treściami, przede wszystkim powinniśmy przykładać sporo uwagi i jakości do tworzenia treści — jeśli robimy to samodzielnie. Jeśli kupujemy content, powinniśmy kupować go jedynie z zaufanego źródła np. od copywriterów z dużą ilością pozytywnych ocen. Warto wybierać również tylko renomowane agencje marketingowe lub SEO, które będą zajmowały się naszą stroną internetową. Content jest jednym z łatwiejszych sposobów na zaoszczędzenie przy pracach pozycjonujących, a nieuczciwe agencje, mogą w ten sposób obniżać koszty i zwiększyć swoje zyski.
Przed opublikowaniem treści powinniśmy sprawdzić każdy artykuł w programie antyplagiatowym. W sieci dostępnych jest wiele tego typu serwisów – zarówno darmowych jak i płatnych, gdzie po prostu możemy przekopiować treści i sprawdzić, czy nie zostały już użyte wcześniej w innych częściach internetu.
Aby uniknąć treści nisko jakościowych, powinniśmy dołożyć wszelkich starań w trakcie publikacji. Możemy zamieszczać w tekście linkowanie wewnętrzne i wychodzące, używać nagłówków, sekcji i śródtytułów, a także tabel, list punktowych czy formatowania. Powinniśmy też upewnić się, że dana tematyka daje konkretne profity czytelnikom i będzie im pomocna.