Jeśli pozycjonujemy naszą stronę internetową, bardzo często chcemy zobaczyć efekty w jak najkrótszym czasie. Nie jest to jednak takie proste, lecz pozycjonowanie jest procesem długotrwałym i nieprzewidywalnym, które dość trudno oszacować. W tym tekście odpowiadamy jednak kiedy zobaczymy pierwsze efekty, ile ogólnie trwa pozycjonowanie strony internetowej, a także co wpływa na tę długość.
Zawartość artykułu
Kiedy zobaczę pierwsze efekty?
Pierwsze efekty pozycjonowania strony internetowej możemy zobaczyć nawet w ciągu kilku godzin od wdrożenia działań pozycjonerskich. Przeważnie będziemy musieli poczekać na nie ok. kilkunastu dni, ale jeśli wybierzemy opcję indeksowania na żądanie w Google Search Console, Google powinno zaktualizować w krótkim czasie informacje o naszej stronie i zaprezentować jej nową ocenę – a także pozycję. Jest to pierwszy efekt, jaki możemy zobaczyć po wdrożeniu pozycjonowania. Będzie on jednak wynikał z zaktualizowania statusu strony i w praktyce nie będzie jeszcze mówił wiele o całym procesie. Jest to jednak bardzo budujące zwłaszcza dla osób niecierpliwych, które zdecydowały się na promowanie przez SEO.
Pierwsze efekty pozycjonowania strony internetowej możemy zobaczyć nawet w ciągu kilku godzin od wdrożenia działań pozycjonerskich. Przeważnie będziemy musieli poczekać na nie ok. kilkunastu dni, ale jeśli wybierzemy opcję indeksowania na żądanie w Google Search Console, Google powinno zaktualizować w krótkim czasie informacje o naszej stronie i zaprezentować jej nową ocenę – a także pozycję. Jest to pierwszy efekt, jaki możemy zobaczyć po wdrożeniu pozycjonowania. Będzie on jednak wynikał z zaktualizowania statusu strony i w praktyce nie będzie jeszcze mówił wiele o całym procesie. Jest to jednak bardzo budujące zwłaszcza dla osób niecierpliwych, które zdecydowały się na promowanie przez SEO.

Ile trwa wypozycjonowanie strony internetowej?
Bardzo często pojawiającym się pytaniem jest również to, ile trwa wypozycjonowanie strony internetowej. Jest to czas, kiedy osiągamy nasz cel, a witryna znajduje się już na pożądanej przez nas pozycji w danej kategorii tematycznej. Ogólnie nie ma jednej konkretnej odpowiedzi na to pytanie, a każda będzie różniła się w zależności od indywidualnej sytuacji. Istnieją jednak poglądowe czasy pozycjonowania, które są wynikiem doświadczeń, badań czy uśrednionych statystyk. Co zatem mówią o czasie wypozycjonowania witryny?
Jeśli mówimy o najbardziej popularnych kategoriach tematycznych i najpopularniejszych słowach kluczowych pod którym chcemy pozycjonować naszą witrynę, czas, jaki będziemy na to potrzebowali, często wynosi rok. Może być to czas nieco dłuższy lub krótszy, ale mając ambitne cele powinniśmy uwzględnić właśnie taką długość przy planowaniu całego procesu SEO.
Pozycjonując witrynę w średnio popularnych kategoriach tematycznych oraz pod średnio popularnymi słowami kluczowymi, czas pozycjonowania strony może wynieść do kilku miesięcy. Przeważnie będzie to czas dłuższy niż pół roku.
Pozycjonowanie strony internetowej pod mało popularnymi słowami kluczowymi w mało popularnych kategoriach tematycznych z kolei będzie wynosił do kilku miesięcy. Pozycjonując zatem witrynę w kategoriach cieszących się małą popularnością – i małą liczbą witryn konkurencyjnych najszybciej osiągniemy cel, który sobie zakładaliśmy.
Co wpływa na długość pozycjonowania?
Jeśli już wiemy, kiedy możemy liczyć na pierwsze efekty, a także ile trwa ogólne wypozycjonowanie strony internetowej, warto również powiedzieć, co wpływa na ten czas. Jest to wiele czynników o różnym stopniu istotności, które w mniejszy lub większy sposób wpływają na czas pozycjonowania.
Przede wszystkim dwoma najważniejszymi czynnikami, które decydują o długości pozycjonowania, jest cel, który chcemy osiągnąć, a także budżet, jaki posiadamy na pozycjonowanie. Są to dwa ważne czynniki, które są wręcz decydujące. Im bardziej ambitne cele, tym dłuższy czas ich realizacji. Zupełnie inny czas pozycjonowania będzie obowiązywał przy wejściu do top 30 przy pozycjonowaniu lokalnym, a zupełnie inny przy pozycjonowaniu strony do top 5 pod popularnymi słowami kluczowymi w popularnej kategorii tematycznej.
Możemy więc zatem śmiało powiedzieć, że cel ma duży wpływ na to, ile będzie trwało pozycjonowanie strony internetowej. Równie ważny jest budżet jakim dysponujemy. To w dużej mierze właśnie od niego zależy jaką agencję marketingową będziemy mogli zatrudnić, a także na jak dużą skalę będziemy mogli prowadzić działania pozycjonujące

Choć do końca nie mamy na nie wpływu, przy pomocy środków możemy znacząco przyspieszać ten proces i szybciej osiągać założone cele. Jeżeli będziemy posiadali budżet na poziomie kilku — kilkunastu tysięcy złotych, będziemy mogli działać dużo skuteczniej i efektywniej aniżeli gdy na pozycjonowanie miesięcznie przeznaczymy jedynie kilkaset złotych. Często różnice potrafią być kolosalne.
Wpływ na długość pozycjonowania ma również kategoria tematyczna, w której się promujemy.
Jeśli kategorie te będą bardzo popularne, będziemy musieli zmagać się również z niezwykle dużą konkurencją. Według statystyk, różnice między najpopularniejszymi i najmniej popularnymi kategoriami tematycznymi, mogą wynosić nawet dwukrotność czasu pozycjonowania. Oznacza to, że jeśli na pozycjonowanie w mało popularnej kategorii tematycznej będziemy musieli przeznaczyć kilka miesięcy czasu to na wypozycjonowanie strony w popularnej branży będziemy musieli zarezerwować kilkanaście.Stan strony internetowej, a także kompetencje osób zajmujących się pozycjonowaniem to kolejne czynniki, które wpływają na długość pozycjonowania.
Ogólnie im bardziej zaniedbana strona internetowa, tym szybciej zauważymy na niej pierwsze efekty. Będzie wiązało się to z poprawą prostych i podstawowych elementów, które zostaną szybko zauważone przez Google. Mówiąc jednak o długofalowym pozycjonowaniu i wypozycjonowaniu strony internetowej, im bardziej zaniedbana strona, tym dłuższy czas dotarcia do celu. Ważnym czynnikiem, który wpływa na długość pozycjonowania strony, są kompetencje osób, jakie będą zajmowały się naszą witryną. Jeśli będą to robiły profesjonalne osoby z doświadczeniem i sporą wiedzą, pozycjonowanie będzie przebiegało dużo szybciej aniżeli wykonywane przez amatorów, przez nas samych czy agencje bez odpowiednich kompetencji.