Chciałbyś aby Twoja firma miała stronę www, dzięki której będzie mogła zaistnieć w internecie. Wydaje się że nic łatwiejszego być nie może. Wystarczy znaleźć tylko firmę, która takie strony projektuje i wykonuje, a następnie zlecić jej realizację. W tym miejscu mogą się pojawić pierwsze znaki zapytania. Kiedy firma zapyta Cię jaką stronę internetową potrzebujesz, a Ty nie będziesz wiedzieć co odpowiedzieć. Bo jak to – jest więcej rodzajów stron www? Zdecydowana większość osób tak właśnie myśli i trudno się temu dziwić.
Na pierwszy rzut oka strony www mogą być do siebie bardzo podobne. Różnice zaczynamy zauważać dopiero po chwili, kiedy nieco mocniej się w niej „wgryziemy”. Aby ułatwić Wam wybór, powstał ten właśnie przewodnik po rodzajach stron internetowych.
Zawartość artykułu
Strony One Page
Jest to jedna z najprostszych stron www, tak zwana „strona jednostronnicowa”. Nazwa ta powinna wszystko wyjaśnić. W odróżnieniu od innych, klasycznych stron, informacje umieszczone są na jednej stronie podzielonej na sekcje. Można się pomiędzy nimi wygodnie poruszać przy pomocy górnego menu i tzw. płynnego przewijania. Strony One Page swego czasu były bardzo modne i nadal są chętnie wybierane – głównie do celów reklamowych i informacyjnych.
Dobrze sprawdzają się w przypadku promocji jednego produktu lub usługi – np. jako strona landing page. Czy sprawiają jakieś problemy? Jeśli są umiejętnie wykorzystywane to nie. Jeśli jednak chcemy z nich korzystać do pozycjnowania się na wiele fraz, mogą z tym być pewne problemy, powodowane przez brak podstron, do których można linkować.
Strona internetowa – „wizytówka”
Wizytówka to kolejna forma strony internetowej, prezentującej przede wszystkim najważniejsze informacje o firmie – dane adresowe, kontaktowe i skróconą ofertę. Wizytówka może być stroną landing page, pozwalając zamieścić wszystkie ważne informacje pod jednym adresem. Wizytówka www to dobry pomysł dla wszystkich firm, które chcą być widoczne w sieci, ale nie mają jeszcze budżetu lub pomysłu na to, jak powinna wyglądać ich pełna wersja strony. Wizytówka może powoli generować ruch, a przede wszystkim pozwala uzyskać własny adres www, w domenie którego będzie działać firmowa poczta e-mail.
Firmowa strona internetowa
Pozostałe rodzaje stron internetowych, które mają wielkie grono użytkowników to właśnie strony internetowe dla firm. Z pełnym przekonaniem można powiedzieć że są to najpopularniejsze strony www w sieci. Strony firmowe nazywane są również stronami produktowymi, gdyż ich zadaniem jest „sprzedaż” firmy – jej produktów lub usług. Informacje zgromadzone na takich stronach mają przekazywać cenne informacje, udzielać odpowiedzi na pytania klientów, a także zachęcać do skorzystania z oferty tej właśnie firmy.
Strona firmowa najczęściej jest stroną multi page. Dlaczego? Ponieważ daje to elastyczność w tworzeniu przejrzystej oferty. A kiedy pojawią się w niej nowe pozycje, dodanie kolejnej zakładki do wybranego menu nie jest żadnym problemem i nie zaburza istniejącej już hierarchii. Strona firmowa jako taka, posiada pewne stałe i charakterystyczne dla siebie elementy. Jest to przede wszystkim zakładka kontakt, o nas – czyli historia firmy, a także oferta. Na stronie głównej mogą być prezentowane skróty ze wszystkich pozostałych podstron, wraz z prowadzącymi do nich linkami.
Korporacyjna strona www
Taka strona pełni przede wszystkim funkcje informacyjne. Zawiera wiadomości o firmie jako o korporacji, zawierając odsyłacze dla poszczególnych oddziałów – w różnych krajach lub miastach. Strona korporacyjna ma promować bardziej markę, niż poszczególne produkty oferowane przez oddziały. Jej zadaniem jest wzbudzanie zaufania do marki, a tym samym zachęcenie do współpracy. Strony korporacyjne najczęściej dostępne są w domenie .com, a także posiadają kilka wersji językowych do wyboru.
Strona landing page
W wolnym tłumaczeniu jest to strona docelowa, tworzona na potrzeby internetowych kampanii reklamowych. Do strony landing page prowadzą odsyłacze umieszczane w reklamach, a ona sama ma po prostu sprzedawać. Jej zadaniem jest wywołanie określonej reakcji przez użytkownika. Może nią być dokonanie zakupu, zapisanie się do newslettera lub pozostawienie kontaktu do siebie – numeru telefonu lub adresu e-mail. Strony landing page są stronami raczej prostymi i bardzo czytelnymi, jednak ich szata graficzna powinna być ciekawa i przykuwająca wzrok i uwagę.
Landing page to rodzaje stron internetowych, których firmy mogą posiadać dziesiątki, jeśli nie setki. W rzeczywistości strona landing page może istnieć osobno dla każdego produktu lub usługi, różniąc się formą i treścią. Jej obecność mocno wspiera sprzedaż. Z uwagi na jasno określone cele, które strony landing page mają spełniać, są one zwykle jednostronicowe, czyli one page.