Osoby interesujące się tworzeniem stron internetowych, niejednokrotnie spotkały się z określeniem responsywna strona internetowa lub skrótem RWD. Co to dokładnie oznacza? Czym jest strona responsywna i dlaczego dziś jest to takie ważne?
Zawartość artykułu
Strony na urządzeniach mobilnych i komputerach
Zacznijmy od tego co najważniejsze. Strony responsywne ściśle powiązane są z coraz większym udziałem urządzeń przenośnych w dostępie do internetu. Smartfony i tablety wielu ludziom zastępują dotychczasowe komputery i laptopy. Posiadają duże moce obliczeniowe, wygodne ekrany dotykowe oraz mnóstwo dodatkowych funkcji, jak aparaty fotograficzne, drukowanie bezprzewodowe i z chmury, jak również płatności zbliżeniowe. Mankamentem tego sposobu używania internetu, przez pewien czas był ekran zdecydowanie mniejszy niż w monitorach komputerowych. Było to szczególnie uciążliwe podczas przeglądania stron internetowych.
Ta sama wersja, która dobrze wyglądała na pełnowymiarowym ekranie, na wyświetlaczu telefonu była mało czytelna, trudno dostępna i kłopotliwa w obsłudze i nawigacji. Konieczne było powiększanie fragmentów strony, co nie zawsze przynosiło dobry skutek, zwłaszcza jeśli strona była źle zakodowana i „uciekała”.
Protoplasta stron responsywnych – strona mobilna
Rozwiązaniem powyższego problemu stały się tzw. strony mobilne. Była to lustrzana wersja podstawowej strony, poprzedzona literką m. w adresie URL. W rzeczywistości, strona mobilna musiała zostać napisana od nowa ze zmianami w kodzie, dostosowującymi ją do mniejszych ekranów.
Było to rozwiązanie nie do końca idealne. Dlaczego?
- Strony mobilne były kosztowne i czasochłonne w produkcji,
- Aktualizacji wymagały 2 wersje stron – podstawowa i mobilna,
- Problemy z adresami – mimo istnienia wersji mobilnej, niewiele osób o nie wiedziało lub nie potrafiło edytować adresu www, dodając literkę m na początku,
- Kłopoty z pozycjonowaniem stron mobilnych – strony mobilne były zupełnie odrębnymi stronami, a tym samym pozycjonowało się je oddzielnie od podstawowej wersji strony, nastręczało to nie lada zmartwień i utrudniało budowę strategii SEO.
Jak sobie z tym problemem poradzono?
Rozwiązaniem okazała się technologia RWD, czyli technologia responsive web design. Responsywna strona internetowa samodzielnie i automatycznie zmienia swój wygląd, zależnie od wielkości ekranu, na którym zostanie wyświetlona. Strona responsywna posiada umiejętność automatycznej identyfikacji urządzenia, na którym została uruchomiona i zależnie od tego, wczytuje odpowiedni, wcześniej zdefiniowany arkusz stylów, czyli style.css. Obsługują one wszystkie popularne wielkości ekranów – w smartfonach, tabletach oraz laptopach. To dzięki nim, ta sama strona może wyglądać inaczej na każdym ekranie.
Responsywna strona internetowa w praktyce
Wyświetlając naszą stronę na ekranie komputera, zobaczycie ją Państwo w oryginalnym wyglądzie. Wszystkie elementy wyświetlane są w pełnym rozmiarze, tak jak zostały zaprojektowane. Kiedy jednak tę samą stronę wyświetlicie na ekranie smartfona, ujrzycie pewne zmiany:
- skalowanie obrazków lub ich brak,
- zmiana układu treści,
- zmiana rozmiarów elementów klikalnych, aby były łatwiej osiągalne,
- odchudzenie strony, czyli szybsze wczytywanie,
- oraz wiele innych mniej lub bardziej widocznych zmian.
Strona responsywna – dlaczego jest ważna?
Z punktu widzenia klienta, internetowa strona responsywna dostarcza jego firmie mnóstwo korzyści. Najważniejsze z nich wymieniamy poniżej.
- Przystępność dla użytkowników – strony RWD są lubiane przez internautów. Zwłaszcza tych, którzy przeglądają internet z użyciem smartfonów. Strona responsywna jest dziś standardem, którego nie można bagatelizować. Osoba, która wyświetli na telefonie stronę w wersji na komputery, na pewno szybko ją opuści. Zirytowana trudną nawigacją, słabą czytelnością i przestarzałym wyglądem, uznać może firmę za niewiarygodną i nie dostosowaną do współczesnych wymogów. Strona responsywna jest zatem ważnym elementem kampanii wizerunkowej.
- Standardy Google – nie można pomijać również tak istotnej sprawy, jak wymogi i standardy Google. Dziś o konieczności pozycjonowania strony czy też pozycjonowanie wizytówki google wie każda firma. Google jasno określa warunki, które powinny spełniać współcześnie projektowane strony. Jeden z nich to właśnie responsywność. Responsywna strona internetowa ma znacznie większe szanse na skuteczne pozycjonowanie, a tym samym zajmowanie wyższych pozycji w wynikach wyszukiwania → dotarcie do większej liczby osób i pozyskania nowych klientów.
Responsywna strona dla Twojej firmy
Jeżeli chcą Państwo zamówić nową, responsywną stronę www dla swojej firmy lub dotychczasową stronę internetową uzupełnić o funkcję RWD, możemy Państwu w tym pomóc.