+48 502-653-707 biuro@inter-web.pl

Różnice między optymalizacją witryny a pozycjonowaniem

optymalizacja

Optymalizacja witryny www i pozycjonowanie to dwa bardzo często mylone pojęcia. Choć oba odnoszą się do zwiększenia rankingu witryny, w internecie są innymi działaniami. Błąd ten bierze się głównie z małej wiedzy osób zlecających pozycjonowanie, błędnego nazewnictwa usług czy skrótów myślowych używanych przez osoby pozycjonujące swoje witryny internetowe.

W rzeczywistości są to dwa różne pojęcia. Poniżej przedstawiamy czym jest pozycjonowanie stron internetowych, a czym optymalizacja strony www i ostatecznie rozwiewamy wszystkie wątpliwości.

Czym jest pozycjonowanie stron internetowych?

Pozycjonowanie stron internetowych jest procesem, który ma na celu podniesienie pozycji witryny w wyszukiwarce w Google.

Wyszukiwarka, wyświetlając listę wyników użytkownikom szukającym danego hasła, przeszukuje w swoim indeksie wszystkie strony o danej tematyce i na podstawie wielu czynników decyduje która strona jest najbardziej wartościowa i przyjazna oraz w takiej hierarchii opublikować listę.

czym jest pozycjonowanie

Pozycjonowanie jest zatem odpowiednim dostosowaniem tych wszystkich elementów, które wpływają na ocenę strony przez Google, aby wyszukiwarka chętnie polecała naszą witrynę na pierwszych miejscach wyników wyszukiwania jako wartościową stronę. Ogólnie istnieje ok. 200 elementów, które mają wpływ na to, jak wysoko znajduje się nasza witryna. Większość z nich jest znanych lub nawet ogólnie zalecanych przez Google. Część elementów i algorytmów, które oceniają naszą stronę, pozostaje w tajemnicy i są jedynie domysłami — choć elementów takich jest coraz mniej dzięki wielu analizom specjalistów.

Na pozycjonowanie strony internetowej wpływają dwa typy działań. Są to działania on site i off site, czyli optymalizacja samej witryny i działania poza stroną internetową. Oba działania polegają na innych czynnościach i razem tworzą ogólnie pozycjonowanie strony www. Proces pozycjonowania jest procesem długotrwałym i regularnym.

Wyniki zobaczyć możemy przeważnie po kilku-kilkunastu tygodniach, choć czas ten może wynosić zarówno mniej, jak i dużo więcej oraz zależy od celu, jaki chcemy osiągnąć, nakładów finansowych czy branży i konkurencji panujących w danej kategorii. Istnieje też kilka rodzajów pozycjonowania takich jak ogólne pod konkretne frazy, pozycjonowanie lokalne, szerokie czy pod wyszukiwanie głosowe i urządzenia mobilne.

Czym jest optymalizacja strony WWW?

Optymalizacja strony internetowej to dostosowanie samej witryny i manipulacja tylko przy niej samej w celu dostosowania jej do wyszukiwarki Google. Istnieje bardzo duża ilość elementów, które możemy odpowiednio skonfigurować. Są to elementy zarówno ściśle techniczne odpowiadające za funkcjonowanie witryny, użytkowe czy merytoryczne zwiększające wartość całej strony.

Podstawowymi działaniami optymalizacyjnymi jest stworzenie bezbłędnej i bezpiecznej witryny, prostego szkieletu czy przejrzystego układu serwisu. Podczas optymalizacji dba się również o mobilne wersje strony oraz szybkość jej ładowania wybierając odpowiedni hosting czy zmniejszając rozmiar poszczególnych podstron. Jednym z najważniejszych elementów optymalizacji strony jest wybór odpowiednich fraz i słów kluczowych, pod którymi mamy być widoczni w internecie.

Frazy te umieszcza się na różnych częściach witryny od menu po stopki czy nagłówki. Bardzo ważnym elementem są też teksty seo zawierające odpowiednie słowa kluczowe, które dodaje się regularnie i odpowiednio stworzone pod kątem pozycjonowania. Sama optymalizacja to też ustawienie danych strukturalnych, stworzenie linkowania wewnętrznego czy świadome ustawienie tytułów i opisów podstron widocznych jako wyniki wyszukiwania.

Działania off page poza witryną – czyli wspieranie autorytetu witryny

pozycjonowanie off-page

Na pozycjonowanie oprócz optymalizacji witryny składają się również działania off page, czyli działania, które wpływają na wysokość rankingu, ale są wykonywane poza samą stroną internetową. Działaniami takimi będzie z pewnością link building, sprowadzanie ruchu na witrynę czy uwiarygadnianie witryny. Link Building to linkowanie zewnętrzne. Polega ono na tym, iż w sieci umieszczamy na różnego rodzaju stronach internetowych np. forach linki do naszej witryny np. w postaci wpisów polecających naszą markę.

Linki pozyskiwać możemy też z publikacji sponsorowanych na innych renomowanych serwisach tematycznych. Linkowanie zewnętrzne ma na celu podniesienie w oczach Google zainteresowania naszą witryną przez użytkowników w sieci. Również sprowadzanie ruchu, które odbywa się poprzez promowanie i reklamowanie strony, ma wpłynąć na ten czynnik. Ważnym obecnie działaniem off site jest też uwiarygadnianie witryny poprzez powiązanie jej z wizytówką Google Moja Firma czy innymi wizytówkami biznesowymi w sieci, które potwierdzają adres naszej strony, kategorie i wiele innych danych (zobacz także – pozycjonowanie google maps).

Różnice między pozycjonowaniem a optymalizacją strony www

Jeśli wiemy już dokładnie, czym jest konkretnie dany termin, warto uściślić, jaka jest różnica między pozycjonowaniem, a optymalizacją strony internetowej. Pozycjonowanie witryny odnosi się do ogólnego zwiększania pozycji strony w wynikach Google wszystkimi możliwymi osobami. Optymalizacja strony www jest jedynie działaniem na samej stronie www i jej dostosowaniem do wymogów Google, aby witryna działała jak najsprawniej, była jak ciekawsza i chętnie polecana.

Nieścisłości i błędy w nazewnictwie mają kilka przyczyn. Pierwszą z nich jest brak dokładnego rozdzielenia tych terminów w języku angielskim. W USA skąd przyszedł cały trend, na działania tego typu mówi się używając skrótu SEO. Pada on w danym kontekście lub bez rozgraniczenia i jest często używany — co nie jest błędem.

W Polsce obowiązują nieco bardziej szczegółowe terminy. Wiele osób do końca nie zna różnicy i używa ich nieświadomie błędnie, co kolejne osoby również często powielają. Część winy za mylenie tych pojęć leży również po stronie specjalistów i agencji, które używają środków myślowych lub nie przykładają odpowiedniej uwagi do tej kwestii czy nie nazywają precyzyjnie swoich działań.

Jeśli więc chcemy używać tych trzech pojęć — pozycjonowania, optymalizacji i działań off site warto robić to świadomie i poprawnie, gdyż sprawi to, że nasza współpraca będzie dużo efektywniejsza i bardziej profesjonalna.