+48 502-653-707 biuro@inter-web.pl

      Marketing szeptany – co to jest i jak go wykorzystać?

      Marketing szeptany to jedna z oryginalniejszych form digital marketingu, do której często nie podchodzimy zbyt poważnie. Myśląc o marketingu internetowym, pierwszym skojarzeniem jest pozycjonowanie stron, czy kampanie reklamowe w Google Ads. Marketing szeptany ma jednak również wiele zalet, które warto wykorzystywać. W tym tekście przybliżony buzz marketing i podpowiadamy, czym tak właściwie jest, jakie ma zalety i w jaki sposób możemy go wykorzystywać.

      Czym jest marketing szeptany w sieci?

      Marketing szeptany to rodzaj marketingu internetowego, który polega na dodawaniu w sieci pozytywnych wpisów o naszej marce, firmie lub produktach, które sprzedajemy. Jego celem jest wykreowanie pozytywnego wizerunku naszej marki poprzez pozytywne rekomendacje. Mają one za zadanie zwrócić uwagę potencjalnych klientów, którzy poszukują produktów i zachęcić ich do sprawdzenia naszej strony internetowej, na której prezentujemy produkty.

      Same wpisy marketingu szeptanego, choć mogą różnić się między sobą w zależności od danej sytuacji, ogólnie bazują na takim samym schemacie. Są to kilkuzdaniowe rekomendacje, które zachęcają użytkowników do skorzystania z naszej oferty i przedstawiają naszą markę jako lidera branżowego lub firmę wartą uwagi. Mogą być one dodawane zarówno przez naszą markę – otwarcie lub w formie rekomendacji osób, które znają produkty naszej firmy.

      Najczęściej wpisy marketingu szeptanego mają kilka zdań, odpowiadają na pytanie zadane w wątku lub rozpoczynają wątek poleceniem. Zawierają również nazwę firmy lub link do strony internetowej.

      przykładowe użycie marketingu szeptanego

      Wpisy marketingu szeptanego dodaje się w różnych częściach internetu. Mogą być to przede wszystkim media społecznościowe, YouTube, fora internetowe, czy blogi i strony z możliwością komentowania. Marketing szeptany jest jedną z coraz szybciej rozwijających się form digital marketingu. Jest to marketing wizerunkowy, którym pomaga budować pozytywny odbiór naszej marki i pozyskiwać klientów. Bazuje on na rekomendacjach i poleceniach, które są bardzo dobrze odbierane przez innych internautów. Marketing szeptany jest skuteczny w dużej mierze ze względu na bezpośrednią formę polecenia. Osoby natrafiające na wpisy buzz marketingu korzystają z nich, gdyż chcą w ten sposób zwiększyć szanse na udane zakupy.

      Jak możemy wykorzystać marketing szeptany?

      Dodawanie pozytywnych opinii o naszej marce w internecie możemy wykorzystywać wbrew pozorom do kilku celów. Opublikowanie jednego wpisu polecającego naszą markę może przynosić zatem kilka korzyści.

      Przede wszystkim marketing szeptany możemy wykorzystywać do bezpośredniej promocji naszej marki w sieci. Będziemy wykorzystywali go zatem do rekomendacji naszej marki lub produktów bezpośrednio innym osobom w internecie. Polecające wpisy z pewnością zaciekawią odbiorców i nakłonią ich do sprawdzenia szczegółów rekomendacji na naszej stronie internetowej.

      Marketing szeptany w SEO i link buildingu

      Dodawanie wpisów polecających w internecie o naszej marce wraz z linkiem możemy wykorzystywać również do linkowania zwrotnego naszej strony internetowej w procesie pozycjonowania. Skoro dodajemy takie wpisy, warto zadbać o dodanie linku do naszej strony internetowej, a także publikacje ich nie tylko w popularnych miejscach pod kątem użytkowników, ale i również pod kątem SEO. Dzięki temu, dając jeden wpis polecający, uzyskamy zarówno korzyść wizerunkową jak i SEO. Wykonując wiele wpisów polecających, dodatkowo będziemy mogli pozyskiwać duże ilości linków zwrotnych i wspomagać proces pozycjonowania.

      Dodawanie wpisów marketingu szeptanego w internecie, możemy wykorzystywać również do pozyskiwania ruchu organicznego na naszą stronę internetową. Będzie to bezpośrednio wpływało na zwiększenie statystyk naszego serwisu i również lepsze jego pozycjonowanie. Powinniśmy zatem tworzyć wpisy w taki sposób, aby zachęcać użytkowników nie tylko do zakupienia naszego produktu, ale zapoznania się z naszą witryną.

      Dlaczego warto wdrażać marketing szeptany?

      Jeśli wiemy już, czym jest marketing szeptany w internecie, a także, do czego może być wykorzystywany, warto powiedzieć również o plusach tej strategii marketingowej. Przeważnie podchodzimy do niej nieco ostrożnie, gdyż nie jest to duża i profesjonalna taktyka marketingowa, a bardziej kojarzy nam się z plotkami czy szeptaniem między znajomymi. W rzeczywistości ma ona wiele zalet i warto stosować ją zarówno jako uzupełnienie naszych działań promocyjnych, jak i główną strategię reklamy, jeśli wpisuje się w nasz styl promocji w sieci.

      Wydajny sposób na reklamę

      Przede wszystkim marketing szeptany jest bardzo wydajnym sposobem reklamowym. Dodając jeden wpis polecający w sieci, pozostanie on przeważnie bardzo długo w internecie. Jeśli będzie jakościowy i nie będzie budził zastrzeżeń, nie zostanie usunięty, a będzie mógł przyciągać do naszej marki przez wiele lat. Jeśli jest budujemy odpowiednio dużą bazę wpisów polecających, te będą kierowały do naszej marki potencjalnych klientów przez wiele miesięcy i lat. Oznacza to, że poświęcając pewien czas lub budżet na stworzenie pewnej liczby poleceń, będą one przynosiły zyski praktycznie pasywnie. Będzie to wpływały na zmniejszenie kosztów reklamy, które po kilku latach, mogą być bardzo atrakcyjne. Jest to bardzo duży plus w porównaniu z innymi strategiami marketingu internetowego, które kończą się praktycznie wraz z zaprzestaniem wydawania pieniędzy na reklamę.

      Wysoka jakość poprzez naturalność treści

      Drugim bardzo dużym plusem marketingu szeptanego jest jego jakość. Wbrew pozorom polecenia innych użytkowników w internecie, jeśli są jakościowe i nie budzą zastrzeżeń, są bardzo dobrze odbierane przez internautów. Wiele osób z chęcią zasugeruje się wskazaniami marek, czy produktów, gdyż nie mają oni własnego zdania. Chcą w ten sposób zwiększyć swoje szanse na udany zakup i wybierają produkty, które są rekomendowane przez innych użytkowników. Dzieje się tak, nawet jeśli rekomendacje pochodzą od nieznanych osób. Jest to bardzo ważny plus, gdyż dzięki niemu możemy dość łatwo budować profesjonalny wizerunek lidera branżowego oraz marki wartej uwagi.

      }

      Elastyczność marketingu szeptanego

      Kolejnym plusem marketingu szeptanego jest również jego elastyczność. Możemy wyrażać go zarówno za darmo samodzielnie jak i zatrudniając do tego celu agencje marketingowe. Możemy zatem promować się niezwykle elastycznie — zarówno amatorsko, jak i profesjonalnie i na dużą skalę. Na rynku działa wiele agencji marketingowych, a także specjalistów, którzy chętnie wykonują marketing szeptany. Możemy również, dzięki temu łatwo skalować nasze działania promocyjne, przeznaczając jedynie adekwatnie większy budżet, uzyskując większe profity (dużo większą liczbę wpisów polecających). Jest to często trudne do wykonania przy innych strategiach marketingowych, takich jak np. kampanie reklamowe, gdzie mamy do czynienia z ograniczoną grupą odbiorców.

      Tworzenie wpisów w marketingu szeptanego

      Mówiąc o strategii marketingu szeptanego, powinniśmy również powiedzieć kilka słów o tworzeniu samych wpisów. Choć nie istnieje konkretny wzór czy szablon takich wpisów, które będziemy zamieszczać w internecie, wszystkie wpisy niezależnie od sytuacji powinny spełniać pewne wymagania.

      Przede wszystkim powinny być one jakościowe i rzeczywiście dawać konkretną wymierną korzyść potencjalnym odbiorcom. Powinny zatem dokładnie informować o produkcie, marce czy firmie i zaciekawiać ich. Odbiorcy bez większego trudu wyłapią niskojakościowe wpisy i będą odbierali je jako spam. Z pewnością w takiej sytuacji nie zachęcą one do sprawdzenia naszej marki i nie zbudują zaufania. Wpisy powinny zatem być logiczną kontynuacją danego wątku lub rozpoczynać inny w jakościowy sposób. Muszą być również bezbłędne, a także dostosowane formą i językiem do odpowiedniej grupy docelowej.

      Wpisy powinny również pozytywnie przedstawiać naszą markę lub produkt, a także zawierać konkretną nazwę, czy link do konkretnego miejsca w internecie. Muszą zatem dawać łatwą możliwość przejścia na inną stronę osobie, która przeczyta taki link. Wpisy polecające powinny być również tworzone indywidualnie. Oznacza to, że każdy wpis powinien być unikalny i nie możemy stosować masowego dodawania poleceń o takiej samej treści. Użytkownicy, którzy zorientują się, że nasza marka publikuje duże ilości nisko jakościowego materiału promocyjnego, z pewnością nie skorzystają z naszej oferty oraz uprzedzą się do naszej marki. Wizerunek ten jest bardzo trudno zmienić, a więc nie powinniśmy ryzykować takiej „katastrofy”.

      Naturalność kluczem do sukcesu

      Wpisy polecające powinny być również dodawane naturalnie w sposób regularny. Oznacza to, że nie możemy dodać dużej ilości wpisów w tym samym dniu, a powinny pojawiać się one stopniowo w różnym odstępie czasowym w sposób niebudzący żadnych wątpliwości.

      Jeśli samodzielnie nie potrafimy wdrożyć marketingu szeptanego lub nie mamy czasu, dobrym rozwiązaniem jest zamówienie go w agencji marketingowej. Na rynku istnieje wiele różnych agencji, które świadczą tego typu usługi. Nie jest to skomplikowany proces, a bardziej żmudny wymagający regularnych prac. Agencje marketingowe posiadają doświadczenie, a także wiele jakościowych kont na forach internetowych czy stronach, gdzie mogą dodawać komentarze. Wpisy pojawiające się spod takich profili będą również dużo bardziej wiarygodne. Zlecenie procesu będzie również dużo bardziej wygodne. Jeśli więc posiadamy środki na tego typu działania reklamowe, warto rozważyć wykupienie usługi w agencji marketingowej i skupienie się na przyjmowaniu ruchu oraz w obsłudze klienta.