+48 502-653-707 biuro@inter-web.pl

      Czym jest marketing?

      W świecie biznesu słowo marketing jest jednym z najczęściej powtarzanych. Dlaczego? Ponieważ to właśnie marketing służy rozpoznawaniu i zaspokajaniu potrzeb ludzi, a tym samym pomaga firmom osiągać oczekiwane zyski.

      Czym jest marketing?

      Gdybyśmy mieli w kilku słowach wyjaśnić, czym jest marketing, na pewno napisalibyśmy, że są to działania odpowiedzialne za tworzenie, komunikowanie i dostarczanie produktów i usług mających wartość dla klientów. Druga definicja marketingu, bardzo chętnie używana przez kadrę menadżerską, mówi, że są to wszystkie działania, mające na celu zwiększenie sprzedaży. W praktyce marketing składa się z wielu różnych odmian i gałęzi, które umiejętnie ze sobą łączone, dają strategię wielokanałową.

      Rodzaje marketingu

      Jeżeli prowadzisz firmę i chcesz podjąć skuteczne działania marketingowe, powinieneś zdecydować, która forma będzie dla niej najlepsza. Czy ma to być marketing tradycyjny, internetowy, a może marketing mix, czyli połączenie obu form? Biorąc pod uwagę, że współczesny świat staje się coraz bardziej cyfrowy i coraz większą ilość rzeczy można załatwiać online, marketing internetowy wydaje się oczywistym wyborem. Jego dopełnieniem może się stać marketing tradycyjny, np. w postaci ulotek lub billboardów w najbardziej uczęszczanych częściach miasta.

      Marketing tradycyjny

      Najbardziej podstawową i pierwotną odmianą marketingu jest marketing tradycyjny. Są to wszelkiego działania prowadzone offline, czyli bez użycia środków masowego przekazu w tym internetu. Szyldy, reklamy na ogrodzeniach, banery, plakaty, ulotki, billboardy i wiele więcej. Już na początku naszej cywilizacji, mieliśmy do czynienia z pierwszymi formami marketingu. Sprzedawcy i handlowcy oraz rzemieślnicy oznaczali swoje stoiska i warsztaty symbolami i grafikami, informującymi o prowadzonej tam działalności. Wraz z rozwojem technologii poligraficznych i introligatorskich, marketing tradycyjny przybierał coraz ciekawszy, atrakcyjniejszy wygląd.

      Marketing internetowy

      Wraz z upowszechnieniem się internetu, powstał i zaczął być rozwijany marketing internetowy. Internet szybko okazał się doskonałym kanałem do sprzedaży produktów i usług. W początkowej fazie konkurencja wśród sklepów internetowych była niewielka, zatem i działania marketingowe w sieci były szczątkowe. Wraz z rosnącą konkurencją, konieczne okazało się podejmowanie nowych działań, mających ułatwić dotarcie do klienta i wypromowanie swoich produktów i usług. Tak zaczął być rozwijany marketing internetowy, na który dziś składają się różnego rodzaju działania SEO i SEM, a także copywriting, content marketing i wiele innych odmian, jak np. marketing szeptany w sieci.

       

      rodzaje marketingu

      Z czego składa się marketing internetowy?

      Przyjrzymy się z bliska, jakie możliwości daje marketing internetowy. Katalog zasobów jest naprawdę bogaty, pozwalając każdej firmie wybrać dogodną dla siebie i posiadanego budżetu metodę promocji.

      SEO i SEM

      Skrót SEO oznacza Search Engine Optimalisation, natomiast SEM to Search Engine Marketing. SEO polega na promocji firmy w wyszukiwarkach i podejmowaniu działań, zmierzających do tego by strona wyświetlała się na najwyższych pozycjach listy wyników. Działania SEM dotyczą natomiast kampanii reklamowych, obejmujących np. płatne reklamy linków, graficzne, na YouTube i innych serwisach lub sieciach. Specjaliści SEO / SEM są dziś jednymi z najbardziej poszukiwanych w branży e-commerce, gdyż ich wiedza i doświadczenie pozwalają stworzyć skuteczne kampanie, w których budżet będzie efektywnie wykorzystywany i przyniesie oczekiwane zyski.

      Marketing szeptany

      Na pewno słyszeliście o szeptankach. To nic innego jak potoczna nazwa dla marketingu szeptanego. Jest to bardzo naturalna forma promocji produktów i usług, odbywająca się najczęściej na forach internetowych, grupach w social media oraz w komentarzach. Przypadkowe osoby inicjują rozmowy lub odpowiadają na pytania w sposób sugerujący wykorzystanie konkretnego produkty, firmy itp. Wskazują przy tym na swoje zadowolenie z tego wyboru, co ma uwiarygadniać ich wpis. Marketing szeptany, aby był skuteczny, wymaga dużego doświadczenia. Wszystkie działania muszą wyglądać na naturalne i nie reżyserowane, ponieważ użytkownicy internetu są bardzo wrażliwi na jakiekolwiek próby namawiania ich do konkretnych działań. Decyzja o tym musi wychodzić od nich samych, a ewentualna sugestia powinna być subtelna, delikatna i nienachalna. Więcej o marketingu szeptanym sprawdź w naszym wpisie tutaj.

      Email marketing

      Poczta elektroniczna to jedna z najstarszych form komunikacji w sieci. Pomimo rozwoju różnego rodzaju komunikatorów, email nadal ma się dobrze i nic nie wskazuje na to, aby miało się to zmienić. Poczta email jest wykorzystywana w działalności firm, urzędów i osób prywatnych. Służy wymianie informacji biznesowych i osobistych, stała się również narzędziem marketingowym. Nadużywanie email do wysyłania niechcianych reklam, potocznie nazywanych spamem, nieco nadszarpnęło skuteczność email marketingu. Jeśli jednak twoja firma odpowiedzialnie podejdzie do tej kwestii i zadba o stronę formalno-prawną, to wysyłane przez nią maile reklamowe mogą przynieść spore zyski.

      Marketing mobilny

      Widok człowieka z telefonem komórkowym w ręku nikogo już nie dziwi. Czy to w sklepie, podróży, pracy lub szkole — smartfon stał się naszym nieodłącznym towarzyszem. Zazwyczaj daje nam dostęp do internetu, stając się łącznikiem z rodziną i światem. Fakt ten skrupulatnie wykorzystują firmy, korzystając z narzędzie do marketingu mobilnego. Wykorzystując włączoną lokalizację w telefonach, mogą wyświetlać nam personalizowane reklamy. Pozwalają na to popularne aplikacje, takie jak Youtube, komunikatory internetowe czy choćby nawigacje lub mapy online. Marketing mobilny daje szansę wyświetlić reklamę twojego sklepu lub firmy osobom, które są w jego pobliżu i poszukują właśnie twojego profilu usług lub produktów.

      Influencer marketing

      Marketing może korzystać z popularności i rozpoznawalności znanych osób, nazywanych potocznie influencerami. Wykorzystując zasięgi swoich kanałów w mediach społecznościowych, mogą reklamować zlecone im produkty lub usługi wśród swoich fanów , lub obserwatorów.