+48 502-653-707 biuro@inter-web.pl

      Co to jest newsletter?

      Jeżeli zajmujesz się szeroko pojętym marketingiem internetowym, działasz w branży e-commerce lub po prostu chcesz wprowadzić swoją firmę do świata internetu, na pewno spotkałeś się z określeniem newsletter. Co to jednak jest? Czym jest ów newsletter, których każdego dnia możemy otrzymywać dziesiątki na swoje skrzynki mailowe? W tym artykule na pewno się tego dowiesz.

      Newsletter – co to znaczy?

      Tłumacząc z języka angielskiego, newsletter oznacza list z informacjami. W praktyce jest to wiadomość email z różnorodną treścią – informacyjną, reklamową, poradami itp. Dziś praktycznie każda większa firma oferuje swoim klientom subskrypcję newsletterów. Można się do niej zapisać bezpośrednio na stronie, wpisując swój adres email do specjalnego formularza, jak również wyrazić zgodę na otrzymywanie newsletterów podczas składania zamówień online, zaznaczając odpowiedni checkbox przy różnego rodzaju zgodach.

      Co to jest newsletter i jakie korzyści może Ci dać?

      Skoro już wiemy że newsletter to wiadomość email o treści reklamowej lub informacyjnej, należy się przyjrzeć idei wysyłania newsletterów.

      Co firma może zyskać, wysyłając takie wiadomości do subskrybentów? Zaznaczmy że mogą nimi być zarówno obecni klienci, jak i potencjalni. Korzyści jest naprawdę wiele.

      korzyści płynące z używania newslettera
      N

      Newsletter przypomina o firmie

      Dokładnie takie jest główne zamierzenie takich wiadomości. Otrzymując je regularnie na swoją skrzynkę emailową, firma przypomina nam o swoim istnieniu. Oczywiście treść takiej wiadomości powinna być dla odbiorcy ciekawa – może to być informacja że na stronie pojawił się nowy artykuł, który warto przeczytać lub uruchomiona została kolejna promocja czy konkurs, a firma w ten sposób zachęca do poznania jej i wzięcia udziału w niej.

      N

      Wzmocnienie wizerunku

      Umiejętnie przygotowane newslettery wzmacniają wizerunek firmy, sprawiając że jej marka jest bliższa klientowi. Można to osiągnąć poprzez starannie zaprojektowaną szatę graficzną newslettera oraz wyczerpującą i merytoryczną treść.

      N

      Call to action - realizacja celów sprzedażowych

      Ważnym elementem każdego newslettera jest tzw. call to action, czyli wezwanie do działania. Może to być zachęta do kliknięcia w przycisk, który przeniesie do wspomnianego artykułu, stronę landing page lub kartę produktu w sklepie internetowym. Kampanie newsletterowe pozwalają firmom zwiększać sprzedaż oraz umacniać swoją pozycję na rynku.

      Jak przygotować dobry newsletter?

      Co to znaczy w ogóle dobry newsletter? Jest to taka wiadomość, którą odbiorca otworzy i przeczyta. Aby to się stało, należy rozpocząć od tego co widoczne od razu, czyli:

      jak przygotować dobry newsletter
      1. Newsletter i jego temat – krótki, chwytliwy, wciągający temat wiadomości to podstawa. Wbrew pozorom wcale nie łatwo taki temat stworzyć i trzeba naprawdę dużej kreatywności, aby każdy kolejny newsletter rozpoczynał się ciekawym tytułem.
      2. Wygląd i treść – nowoczesne narzędzia marketingowe dają wiele możliwości w kreatywnym przygotowywaniu newsletterów. Przede wszystkim ich treść / zawartość może być personalizowana, tak aby każdy subskrybent otrzymał wiadomość na temat, który go interesuje. Przykładowo jeśli prowadzisz sklep z narzędziami do majsterkowania, newslettery można podzielić tematycznie na te, które dotyczą elektronarzędzi, narzędzi ręcznych, ogrodowych itp. Odpowiednie zainteresowania subskrybentów powinny być do nich przypisane już na samym początku, podczas rejestracji lub można je wywnioskować na podstawie zakupów, które do tej pory dokonali.
      3. Długość – co to jest newsletter, którego szybko i miło się czyta? Jest to wiadomość, na przestudiowanie której nie trzeba poświęcać wiele czasu. 30 sekund to optymalna ilość czasu, którą użytkownicy poświęcają na zapoznanie się z newsletterem. Dlatego trzeba o tym pamiętać przygotowując jego treść i grafikę. Powinna ona umożliwiać szybkie czytanie wzrokowe, być podzielona na czytelne nagłówki i mieć kolorystykę oraz typografię, która zachęci do kliknięcia w link i spędzenia większej ilości czasu na landing page.

      Spam a newsletter – co to znaczy i jakie są różnice

      Poruszając temat newsletterów, nie sposób pominąć bardzo istotnych spraw związanych z legalnością ich rozsyłania. Otóż bardzo łatwo popełnić błąd, który sprawi że newsletter zostanie uznany jako spam. Jak do tego nie dopuścić?

      k

      Zgoda na newsletter

      wysyłanie takich wiadomości może się odbywać wyłącznie do osób, które wyraziły zgodę na ich otrzymywanie. Co więcej, w każdym mailu powinna znajdować się informacja z wyjaśnieniem (tzw. disclaimer), dlaczego wiadomość w ogóle została wysłana i jak można zrezygnować z jej subskrypcji.

      }

      Częstotliwość wysyłania newsletterów

      Nie ma uniwersalnej wskazówki dotyczącej tego, jak często należy wysyłać newsletter. Zasadniczo powinno się to robić wtedy, kiedy dzieje się w firmie coś istotnego, co wymaga poinformowania o tym subskrybentów. Co więcej, newsletter powinien być wysyłany pojedynczo, co również odróżnia go od spamu. W tym drugim przypadku ta sama wiadomość w dziesiątkach odmian może być wysyłana na jeden adres mailowy. Newsletter nie wykorzystuje takich metod.

      Pułapką, w którą niestety łatwo jest wpaść jest zakupienie gotowych baz adresów e-mailowych. Z punktu widzenia osoby, która chce rozesłać mailing (często mylnie nazywany właśnie newsletterem), jest to szybki i bardzo wygodny sposób na pozyskanie odbiorców. Niestety najczęściej będzie to klasyfikowane jako spam. Jakie są tego konsekwencje? Przede wszystkim niekorzystne działanie dla twojej marki, blokowanie adresów, a nawet uzyskanie negatywnego rozgłosu jako firma, która nie przestrzega prawa i rozsyła niechcianą korespondencję. Jak można tego uniknąć?

      Profesjonalny newsletter – co to znaczy i jak go uzyskać?

      Jeżeli dopiero rozpoczynasz swoją drogę ze światem internetu i newsletterów, warto skorzystać z profesjonalnej pomocy specjalistów. Oferuje ją m.in. nasza firma. Specjalnie dla ciebie przygotujemy szablon newsletterów, zadbamy o prawidłowe mechanizmy ich wysyłania oraz pozyskiwania adresów, a także będziemy monitorować i analizować skuteczność ich działania. Trzeba bowiem pamiętać o tym, że tak samo jak w przypadku ruchu na stronach www, tak samo i newslettery można oceniać pod względem skuteczności, sprawdzając jak wiele osób je otworzyło i ilu z nich przeszło na stronę landing page.